Sales Recruitment: Hoe herken je de juiste sales professional?

 

Hoe herken je de juiste sales professional? Dit is misschien wel de moeilijkste vraag in de wereld van sales recruitment. Ga je af op het CV? De opleiding? De presentatie tijdens het eerste gesprek? Of een combinatie van factoren? Wij geloven dat je in ieder geval zelf jarenlang een sales professional moet zijn geweest om goed te zijn in sales recruitment. Onder het motto: ‘een goede verkoper herkent een goede verkoper’.

Sales is een vak. Net als een ambacht kun je het leren. Door veel te oefenen kun je leren hoe je iets moet verkopen. Maar zonder de juiste gunfactor verkoop je niets. Een succesvolle sales professional weet namelijk hoe je een connectie maakt met een klant. Iemand kan een HBO-diploma in sales hebben, maar dat betekent niet dat iemand kan verkopen. Het is het moeilijkste aan sales recruitment; hoe herken ik een succesvolle sales professional voor mijn klant?

Een CV zegt veel over een kandidaat maar zeker niet alles. We zien hier CV’s voorbij komen van sales professionals die hele mooie verkoopresultaten kunnen laten zien. Vooral als ze in de periode tussen 1998 en 2009 hebben gewerkt. De economie was booming. Veel bedrijven draaiden een recordomzet en salesafdelingen draaiden geweldig. Of CV’s van sales professionals die werkten bij een bekend merk of marktleider binnen een bepaald marktsegment. Daar was koude acquisitie nauwelijks nodig en sales was een kwestie van "de telefoon aannemen en orders noteren”. Het leverde die mensen een mooi track record op maar kunnen die sales professionals dan ook succesvol zijn bij een bedrijf waar ze marktaandeel moeten veroveren?

De sales recruiters van SalesSupply hebben zelf allemaal verkocht en hebben de hele sales cycle moeten volbrengen. Koude acquisitie, bezoekafspraken lopen, offreren, deals closen, relatiebeheer etc etc. We hebben allemaal op maandagochtend tegen een leeg scoreboard aan moeten kijken en zelf moeten bedenken hoe we aan het einde van de maand toch weer het sales target gingen halen. Ook tijdens de crisis hebben we successen behaald. We weten wat het is om te werken met hoge targets en om groei te realiseren in een krimpende economie.

SalesSupply neemt sales recruitment serieus. Daarom recruiten we alleen sales professionals en geen andere functies. Sales recruitment verdient specialisten. Elke kandidaat krijgt eerst een telefonische intake door een sales recruiter gespecialiseerd in telefonische verkoop. Meer dan de helft van alle kandidaten vallen af tijdens deze eerste selectieprocedure. Dit ondanks het feit dat ze reeds vóór deze intake al gescreend zijn op een passend CV & dito opleiding. De kandidaten die wel doorgaan nodigen we uit bij ons op kantoor in Scheveningen. Tijdens dit gesprek testen we de kwaliteiten en ervaring van de kandidaten. Niet door persoonlijkheidstesten of online vragenlijsten, maar door de juiste vragen te stellen. Waarom kopen mensen van jou? Welke resultaten heb je behaald ? Wat maakt jou uniek in sales? Waarom heb je nooit de stap gemaakt naar sales manager? Confronterende en pittige vragen voor zwakke kandidaten. Hier staan echter ook de echte sales professionals op. Ruim 60% van alle kandidaten die wij hier ontvangen stellen wij voor aan onze klanten. Maximaal 3 kandidaten per vacature stellen we voor. In de praktijk vaak maar eén, namelijk de juiste.

SalesSupply – Success Delivered.
 




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op