De 7 vragen die we met ‘nee’ beantwoorden

Er zijn vragen vanuit de markt, werkgevers dus, die we standaard met ‘nee’ beantwoorden. Ons antwoord levert nogal eens gefronste wenkbrauwen op. Hieronder volgt enige uitleg.

Hebben jullie nog accountmanagers op de plank liggen?

Bij de meeste bedrijven die we spreken is inmiddels het nieuws wel ingedaald dat we leven in een werknemersmarkt: er is meer vraag vanuit bedrijven naar personeel dan aanbod aan succesvolle kandidaten. Kortom: werknemers bepalen de markt. Toch krijgen we nog regelmatig de vraag: hebben jullie niet een accountmanager voor ons op de plank liggen? Naast het feit dat we het hier over mensen hebben (die liggen niet op planken) zijn alle goede sales professionals nu aan het werk. Die hebben gewoon een baan. Leuk hoor; al die databases van recruitmentbureaus met duizenden potentiele kandidaten. Maar wij weten wel beter: voor iedere vacature moet je hard recruiten. Veel bellen, mailen, appen en interviewen. Alle high potentials in de markt zijn aan het werk en die moet je actief benaderen met een goed verhaal en een goed aanbod. Op de plank, klaar om ergens anders te gaan werken, ligt niemand.

Kunnen jullie niet gewoon wat CV’s aanleveren?

We weten dat er bureaus zijn die wel zo werken: schieten met hagel. Dit soort partijen mailen, soms ongevraagd, 10 CV’s of profielen op een vacature af, in de hoop dat er 1 blijft ‘plakken’. En dat zonder dat men de mens achter een CV heeft gesproken. En ook niet onbelangrijk: zonder dat men het bedrijf in kwestie heeft bezocht en kennis heeft genomen van de cultuur, rest van het team etc. Dat kan heus wel eens goed gaan. Maar vaker levert het niets op of gaat het ronduit fout. We geloven meer in een uitgebreid recruitment proces waarbij we eerst de klant hebben kunnen leren kennen en daarna ook de kandidaat hebben kunnen interviewen. Zo’n kandidaat gaat dan vervolgens ook exclusief naar een bepaalde klant en wordt niet ‘uitgevent’ richting verschillende bedrijven.

Recruiten jullie ook voor andere functies dan sales?

We krijgen deze vraag vaak na het succesvol invullen van een sales vacature. Logisch ook want er staan vaak andere functies dan sales open bij een bedrijf. Maar we beantwoorden deze vraag met ‘nee’. We recruiten alleen B2B sales functies. Alle functies die niet te maken hebben met sales professionals voor de zakelijke markt behandelen we niet. We geloven heilig in 100% focus. ‘Alleskunners zijn goed in niets’ zeggen we hier vaak tegen klanten. Je kunt als bureau niet goed zijn in allerlei soorten functies. Wij hebben geen verstand van marketing professionals of IT-specialisten. We hebben allemaal een achtergrond in sales en hebben de sales cycle zelf aan den lijve ondervonden. Daarom herkennen we een goede sales professional. Die expertise hebben we niet in andere takken van sport. Daar blijven wij weg en houden we van focus op de tak van sport die we al jaren wel begrijpen: sales.

Ga maar alvast starten met zoeken!

Okay, technisch gezien is dit geen vraag. Meer een verzoek. Maar verzoek of vraag, we beantwoorden ook deze standaard met ‘nee’. Het succesvol invullen van een vacature vraagt commitment van alle betrokken partijen. We snappen best dat de nood hoog kan zijn. Zeker als een vacature al een tijdje open staat. Maar toch willen we eerst duidelijk hebben wat de bedoeling is en vastleggen wat onze klant van ons kan verwachten als we aan de slag gaan. Daar hoort ook een bedrijfsbezoek bij waarbij we de toekomstige werkplek en de rest van het team ontmoeten. Het staat namelijk niet professioneel als we tijdens het recruitmentproces geen antwoord kunnen geven op vragen van kandidaten als: hoe ziet de werkplek eruit, hoe is de sfeer binnen het bedrijf of hoe is de rest van het team? Zo maar even starten met recruitment zonder duidelijk het hele plaatje te overzien is vragen om ellende en veel mis-matches.

Kan ik korting krijgen op de recruitment fee?

Al 3 jaar hebben we bij SalesSupply onze recruitment fee op hetzelfde niveau kunnen houden. Daarbij durven we ook nog steeds op no cure no pay basis te blijven werken. En dat terwijl we zien dat het aantal uren die we per vacature spenderen sterk toeneemt. Gezien de huidige marktomstandigheden is dat begrijpelijk: er is nu eenmaal meer vraag naar personeel dan aanbod. We merken dan ook dat we harder moeten zoeken dan bijvoorbeeld 2 jaar geleden. Dat betekent: meer uren aan de telefoon en achter onze computers om kandidaten over te halen bij ons langs te komen. Toch hebben we onze recruitment fee de afgelopen 3 jaar niet verhoogd. Maar korting geven op diezelfde fee is gezien de huidige marktomstandigheden is nu ook weer niet nodig.

Ons huidig recruitment bureau krijgt de vacature niet ingevuld, kunnen jullie meehelpen?

Je zou zeggen: mooie lead om te bewijzen dat SalesSupply het beter kan! Toch doen we dat niet. Ten eerste werken we altijd op exclusieve basis voor onze klanten. De vijver met geschikte kandidaten is nu eenmaal erg klein. Het werkt niet om met meerdere bureaus aan dezelfde talenten te gaan trekken. Staat bovendien ook niet professioneel. Daarnaast: er is een reden waarom de huidige recruitment partners niet kunnen leveren. Vaak zien we dat het plaatselijke uitzendbureau of online marketingclub (even een SEA campagne opzetten kunnen die wel) aan het proberen is de accountmanagers te recruiten. Vaker nog is het een bureau zonder focus en/of specialisme. Die blijken dan niet het met het juiste niveau kandidaten te kunnen komen. Het enige dat we vragen is exclusiviteit zodat we op no cure no pay basis kunnen bewijzen dat wij binnen 3 weken wél met passende kandidaten kunnen komen.

Hebben jullie niet meer vacatures open staan dan die op de website?

Regelmatig zijn onze klanten verbaasd over het kleine aantal openstaande vacatures op onze website. Er zijn bureaus waar meer dan 100 vacatures voor langere tijd open staan. Vooropgesteld: het verzamelen van vacatures is in de huidige markt niet moeilijk. Ze invullen wel. Ons antwoord op bovenstaande vraag is dan ook: ‘Nee, wij komen binnen 3 weken met maximaal 3 passende kandidaten. Daarna hangt het van onze klant af, maar in de meeste gevallen is de vacature daarna snel ingevuld en verdwijnt de vacature van onze website’. Bij ons is het kleine aantal vacatures juist onze trots: vacatures zijn er om in te vullen.




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op