Sales-recruitment:
3 Tips om de ideale kandidaat binnen te halen

Wil jij je team verrijken met een steengoede medior of senior sales-professional? Wanneer je een nieuwe vacature uitzet, merk je het gauw: de markt is enorm veranderd. De potentiële kandidaten liggen niet bepaald voor het oprapen. Sterker nog, sales-talent hééft over het algemeen al een goede baan en loopt dus niet snel warm voor een overstap. Zelfs als je na het doorploegen van honderden cv's één tot vier goede kandidaten gevonden hebt, is het een kunst om hun interesse te wekken. Daar kan je best wat hulp bij gebruiken. Daarom heb je waarschijnlijk termen als 'sales-recruitment-tips' of 'recruitment-marketing' gegoogeld.

Want ook jij begrijpt dat je sales-recruitment vandaag de dag níet meer kan overlaten aan HR. Wil je de juiste kandidaat binnenhalen, dan heb je een andere aanpak nodig. Om die felbegeerde sales-professional te werven, moet je begrijpen dat recruitment sales is geworden. En dat is een vak apart.

Om je op weg te helpen, delen we in deze blogpost drie tips om high potentials binnen te halen. Volg je deze op, dan leg je een stevig fundament voor een geslaagd recruitment-proces. Oók in de hedendaagse kandidatenmarkt!

Tip #1: Pitch vacature + bedrijf aan potentiële kandidaten

Herinner je je de tijd waarin kandidaten zich dagenlang voorbereidden op een sollicitatie voor een bepaalde functie? En waarin ze alles uit de kast trokken om bij jou in de gunst te komen? Tsja, die dagen zijn voorbij. Tegenwoordig moet jij beginnen met een pitch. Waarom? Eenvoudig: het talent dat jij probeert binnen te halen, hééft momenteel een werkgever. En hoogstwaarschijnlijk zijn er ook andere kapers op de kust. Jouw potentiële kandidaat heeft het voor het kiezen. Geef hem of haar dus ijzersterke redenen om de huidige zekerheden op te geven en een switch naar jouw bedrijf te maken. En graag in minder dan één minuut, want in deze fase is jouw drukbezette kandidaat nog maar mild geïnteresseerd.

Het is zaak om razendsnel uit te leggen wat jouw vacature én bedrijf zo interessant maakt. Alleen als je het 'waarom' héél vlot weet te communiceren, maak je kans om het recruitmentproces te vervolgen.

Tip #2: Pak recruitment aan als een sales-professional

'Afspraak is afspraak': sinds jaar en dag is dat hét motto van goede sales-professionals. Als zij zich hier niet aan houden, voelen ze dat rechtstreeks in hun portemonnee: hun bonus kunnen ze dan wel vergeten!

Begeef je je in het hedendaagse recruitmentveld, dan moet dit ook de leidraad van jouw acties vormen. Wees professioneel, duidelijk en betrouwbaar. Hoe? Nou, als je zegt dat je op maandag terugbelt, doe dat dan ook. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het helaas niet.

Zorg daarnaast dat je snel handelt en uitstekend bereikbaar bent. In deze 24/7-economie is dat gewoon een must. Dit betekent niet dat je je avondmaaltijd hoeft te onderbreken voor een telefoontje. Maar ga alsjeblieft niet twee weken op vakantie zonder vervanging te regelen. Als je een kandidaat 14 dagen lang geen terugkoppeling geeft, ben je hem of haar vrijwel altijd kwijt.

Tenslotte: wees transparant. Bedenk dat je een vacature verkoopt. En wanneer je iets verkoopt, ben je transparant over de praktische kant. Inderdaad: de euro's. Leg helder uit wat de kandidaat kan verwachten met betrekking tot het salaris, de bonusregeling en de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Is er van beide kanten interesse? Wacht dan niet! Denk als een sales-professional en doe binnen 48 uur een fantastisch aanbod. Zo behoud je het momentum en sluit je de recruitmentdeal!

Tip #3: Geef je potentiële kandidaat een 'recruitment-roadmap'

Doorkruis jij een ver oord zonder kaart? Spring je van een rots in het water zonder te weten welke dieren daar rondzwemmen? Of, als we het dichter bij huis zoeken: besluit je op onderbuikgevoel om een nieuw softwaresysteem te implementeren?

Een niet-zo-wilde gok: waarschijnlijk luidt jouw antwoord op al deze vragen: 'Nee!' Je overlevingsinstinct gebiedt je nu eenmaal om vooronderzoek te doen. Als mens wil je weten wat je kan verwachten. Anders begin je vaak niet aan een nieuw avontuur.

En dát is precies wat jouw vacature voor de sales-professional vertegenwoordigt: een nieuw avontuur. Teken dus een roadmap uit om het recruitmentproces duidelijk te maken aan potentiële kandidaten. Breng in ieder geval de volgende zaken in kaart en communiceer deze vóórdat mensen bij je op sollicitatie komen:

  • Het aantal rondes dat een kandidaat doorloopt;
  • Wat de individuele rondes inhouden;
  • Wie bij welke ronde aanschuift;
  • Wat je per ronde van de kandidaat verwacht.

Sta ook even kritisch stil bij je proces. Wij zien vaak dat bepaalde rondes overbodig zijn. Een voorbeeld: in ronde 1 gaat de kandidaat met de HR-manager om de tafel, in ronde 2 schuift de directeur aan en in ronde 3 stel je je potentiële nieuwe werknemer voor aan zijn of haar toekomstige collega's. Laten we eerlijk zijn: efficiënt is anders. Je kan deze rondes makkelijk samenvoegen. Hoe? Laat de kandidaat één gesprek voeren met de HR-manager en de directeur en stel na afloop het team voor. Simpel, snel en efficiënt!

Deze sales-recruitment-tips inzetten om geschikte kandidaten aan te trekken? Werk met een ervaren sales-recruitment-bureau!

Heb jij hulp van een professioneel sales-recruitment-bureau nodig bij het invullen van een medior of senior sales-vacature? Onze senior sales-recruiters hebben elk 20+ jaar ervaring in sales- en management-posities én een bak aan recruitment-ervaring. Zij zetten hun expertise graag voor je in. Werk je met SalesSupply, dan vinden wij gegarandeerd binnen drie weken een geschikte kandidaat voor je.

Meer weten?

Neem contact met ons op




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op