Executive Search

Executive Search:
7 succesfactoren voor
de werving van toptalent

Een senior management- of directiefunctie invullen: makkelijk is anders. Of je nu je algemeen management óf je C-level executive board wilt verrijken met nieuw talent, de krapte op de arbeidsmarkt is voelbaar. Goede kandidaten zijn schaars en de vraag naar hen is groot. Daardoor neemt een executive search doorgaans veel tijd in beslag. En gaandeweg verliezen veel bedrijven de moed. Zeker bij een traject op dit niveau geldt dat de beste kandidaat meestal al een baan heeft. Zie hem of haar dan maar eens te bewegen tot een overstap.

Onmogelijk? Dát niet. Maar een senior manager of directeur vind je niet zonder de juiste aanpak. Het headhunting-proces moet uit heel wat componenten bestaan om succesvol te zijn. Wat komt er nu eigenlijk allemaal kijken bij een executive search?

Executive recruiting: weinig human resources, veel sales

Wie zelf weleens met executive recruiting aan de slag is gegaan, weet dat er flink wat taken mee gemoeid zijn. Als je zelf online een vacature uitzet, levert dit vrijwel nooit de juiste kandidaten op. Een andere manier is honderden cv’s doorworstelen in een database om — met een beetje geluk — een handvol passende profielen te selecteren. Zit die arbeidsintensieve taak erop, dan begint het werk eigenlijk pas. Want dán moet je potentiële kandidaten zover krijgen om met jou in gesprek te gaan. Hoe je dat doet? Door een vaardigheid toe te passen die vandaag de dag cruciaal is binnen headhunting: je moet de vacature én je bedrijf in no-time verkopen. Doe je dat niet, dan ben je de kandidaat kwijt en is het hele traject voor niets geweest.

Misschien kijk je er even van op, maar feit is dat werving tegenwoordig heel weinig met human resources te maken heeft. Recruitment is sales geworden. Dat geldt voor bedrijven in alle soorten en maten: start-ups, scale-ups en multinationals. En het is van toepassing op vrijwel alle branches, sectoren en specialisaties — of je nu een CEO met ervaring in life sciences, een CFO met kennis van private equity óf een algemeen manager met supply-chain-expertise zoekt.

Van senior management tot chief executive officer en chief digital officer: waar start je je zoektocht?

Een executive search kost niet alleen veel tijd en inspanning. Je hebt er ook de juiste ervaring, kennis en expertise voor nodig. Daarom huren veel bedrijven een executive-search-bureau of headhunter-bureau in om hen te helpen bij het vinden van toptalent.

Dat heeft echter alleen zin als je voor de juiste partij gaat. En de vraag is wie jou kan bieden wat je zoekt. Wanneer je googelt op 'executive-search-bureaus', word je overweldigd door de zoekresultaten. Headhunters bieden zich in bosjes aan en struikelen over de superlatieven.

Maar aan welke beloftes héb je echt wat? Wie heeft het vermogen om de daad bij het woord te voegen?

Oftewel aan welke randvoorwaarden moet een headhunter-bureau voldoen om toegevoegde waarde te bieden? Om je op weg te helpen bij je zoektocht zetten wij onze 7 succesfactoren voor de werving van toptalent voor je op een rij. Dit zijn eigenschappen die onze senior recruiters zelf bezitten en waar zij al jarenlang succes mee boeken. We vertalen praktijk dus even naar theorie, zodat je een beeld krijgt van onze bewezen aanpak!

1. Senioriteit

De meeste executive-search-bureaus beweren dat zij de ideale kandidaat voor je kunnen vinden. Maar hoe weet jij welke recruiter op jouw vacature gezet wordt? Er is een reële kans dat een bureau met een indrukwekkende naam een junior op pad stuurt om jouw nieuwe manager of directeur te werven. Hoe talentvol deze persoon ook is, dat is meestal geen goed idee. Iemand die net uit de schoolbanken komt, kan de oude rot in het vak die jij zoekt moeilijk overtuigen om een sprong in het diepe te nemen. Zeg nu zelf: zou jij als executive een stevig arbeidscontract — en daarmee al je huidige zekerheden — in de vuilnisbak gooien op advies van een twintiger?

Senior kandidaten nemen zeer jonge recruiters vaak niet serieus. Deze missen namelijk de ervaring en autoriteit om een gesprek op niveau aan te gaan. Leg een executive search daarom liever in handen van executive recruiters of headhunter-recruiters die zelf op management- en directieniveau gewerkt hebben!

2. Expertise

Een recruiter moet een enorme dosis aan expertise bezitten om een executive search tot een geslaagd einde te brengen. Jarenlange ervaring en een omvangrijk netwerk zijn bijvoorbeeld absolute 'must-haves’. Deze zaken maken het mogelijk om kandidaten te vinden én om hun interesse te wekken.

Bij een C-level executive search is het bijvoorbeeld essentieel dat een recruiter een gesprekspartner op niveau is. Dat bereik je grotendeels door een hoop ervaring op te doen. Maar óók door bij de tijd te blijven. Zeer ervaren recruiters volgen naast de arbeidsmarkt ook het wereldnieuws op de voet. Zij moeten immers overal over kunnen praten met kandidaten en opdrachtgevers. Denk aan economie, finance, politiek en de zakelijke markt. Alleen dan worden recruiters serieus genomen door ervaren toptalent.

Expertise uit zich ook in het feit dat senior recruiters kandidaten kunnen doorgronden. Zij durven vragen te stellen waarvoor junior recruiters de ervaring of het lef niet hebben. Daardoor is de kans op een mismatch aanzienlijk kleiner.

Ten slotte hebben goede senior recruiters kennis van jouw branche. Wil je bijvoorbeeld een nieuw lid voor de raad van bestuur werven en moet deze persoon specifieke kennis bezitten van de ICT-branche? Of ben je op zoek naar marketing-executive-recruitment? Ervaren headhunters begrijpen je vraag en vinden een geschikte kandidaat voor je.

3. Sales-skills

Hierboven schreven we het al: recruitment is sales. Wil je executive directors in de ICT, zakelijke dienstverlening of publieke sector aannemen? Zoek je experts op general-management-niveau mét diepgaande kennis van finance, industrie of andere sectoren?

Wanneer je het schaap met de vijf poten zoekt, móet je de kunst van het verkopen tot in de finesses beheersen. Werk daarom alleen met senior recruiters die sales-skills bezitten. Een dubbele plus: recruiters die zélf management-, directie- en sales-functies bekleed hebben (zoals de ervaren experts van SalesSupply). Zij weten hoe ze de zwaargewichten die jij zoekt, moeten binnenhalen. Hoe? Door je vacature en bedrijf kort en krachtig te pitchen!

4. Mensenkennis

De perfecte match: je kan er een heel executive-search-team op zetten, maar zonder de juiste mensenkennis faalt de onderneming vaak jammerlijk. Eén recruiter kan meer doen dan een tienkoppig team, mits je met de juiste expert werkt. En dat is iemand die kandidaten kan lezen en schrijven.

Werving en selectie gaan véél verder dan het afvinken van een lijst met competenties. Recruiters moeten ook bekijken of een kandidaat over de juiste soft skills beschikt. Managers en C-level executives dienen bijvoorbeeld altijd uitstekende communicatieve vaardigheden te hebben, aangezien zij met mensen te maken hebben. Ook moeten ze goed kunnen luisteren en mensen met elkaar kunnen verbinden. Daarnaast is een helikopterview onontbeerlijk. Senior recruiters nemen dergelijke eigenschappen mee. Ze schatten in wie zij voor zich hebben en bekijken of de kandidaat écht bij de bedrijfscultuur past.

Daarnaast laten goede recruiters zien dat zij hun huiswerk gedaan hebben. In de eerste minuten merkt de kandidaat het direct: "Deze recruiter begrijpt mij door en door." Een vuistregel is bovendien om níet meteen over de vacature te beginnen. Als recruiter bouw je éérst een band op en toon je oprechte interesse om te ontdekken welke aspecten een executive kandidaat belangrijk vindt in een nieuwe functie. Soms zijn dat ontzettend goede arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Maar vaak staan zaken als impact, uitdaging, zeggenschap en omvang van de functie hoger op de prioriteitenlijst. Ervaren recruiters met mensenkennis luisteren zéér goed om te begrijpen welke punten een kandidaat uiteindelijk over de streep zullen trekken.

5. Efficiëntie en snelheid

Als je de juiste kandidaat hebt gevonden, moet je deze ook weten vast te houden. Senior recruiters weten dan ook dat zij snelheid, efficiëntie en kwaliteit moeten combineren om een executive search te laten slagen. Ook hier komt een salesachtergrond goed van pas: recruiters met saleservaring begrijpen dat accuraat en snel handelen in de huidige markt een must is. Wie kandidaten een week laat wachten, is hen doorgaans kwijt — ófwel omdat ze interesse verliezen, óf omdat een concurrent hen wegkaapt.

6. Ervaren recruiters die óók optreden als senior consultants

Vaak hebben kandidaten en opdrachtgever tijdens het headhunting-traject behoefte aan begeleiding. Op zulke momenten moeten zij kunnen rekenen op coaching en advies vanuit de recruiter, die dan ook optreedt als senior consultant — met maar één doel: de kans van slagen verhogen voor kandidaat en opdrachtgever.

Goede headhunters hebben de senioriteit, flexibiliteit en deskundigheid om beide partijen van a tot z door het proces te begeleiden. En natuurlijk ook de autoriteit. Want een kandidaat met 10+ jaar ervaring neemt geen advies aan van de eerste de beste. Maar wel van een recruiter die op dezelfde golflengte zit en dezelfde taal spreekt!

7. IJzersterk netwerk en geografische reikwijdte

Bij executive-search-opdrachten is een groot netwerk cruciaal, evenals een uitstekende reputatie. Deze zaken bouw je op met de jaren. Een uitmuntend trackrecord is dus cruciaal voor een recruiter die kandidaten voor topposities wil werven.

Als je 'headhunters Nederland' googelt, krijg je een lijst aan bureaus die je vertellen dat zij in het hele land opereren. Maar hebben zij ook in alle regio's succesvol recruitment-opdrachten vervuld? Zijn ze bekend met de speciale kenmerken per regio? Zijn ze ook internationaal actief? Kennen ze veel mensen op persoonlijke titel? Als recruiters al deze hokjes kunnen afvinken, levert dat jou succes én veel tijdwinst op!

Veelgestelde vraag #1: Waar begin je met zoeken?

De beste professionals — mensen die qua ervaring, competenties en persoonlijkheid volledig bij je passen — liggen niet voor het oprapen. Soms moet je (fysiek of virtueel) stad en land afreizen om ze te vinden. Goede senior recruiters doen dat voor je. En hebben een werkwijze ontwikkeld om ook complexe vacatures voor executives, directors, bestuurders en managers snel en efficiënt in te vullen.

Misschien zoek je juist een expert in een specifieke stad en heb je daarom termen als 'headhunter Amsterdam', 'headhunter Rotterdam' of 'headhunter Utrecht' gegoogeld. Ook bij zo'n specifieke zoektocht kunnen doorgewinterde recruiters je goed helpen. Zij opereren binnen de grenzen die jij stelt, maar denken daarbij soms ook buiten de hokjes. Laat je dus vooral adviseren omtrent het opstellen van vacatures en de eisen die daarbij horen. Bespreek bijvoorbeeld hoe je een vacature aantrekkelijker kunt maken om zo een grotere doelgroep aan te trekken. Als je samen met goede headhunters je zoektocht start, bereik je de eindstreep veel sneller!

Veelgestelde vraag #2: Zijn interim management en interim solutions noodoplossingen waar je niet onderuit komt?

Misschien maakt jouw interne situatie dat je razendsnel een nieuwe executive moet vinden. In zo'n geval is het logisch dat je je afvraagt of je met een executive search wel in één keer raak kunt schieten. Want kost dat niet heel veel tijd? Moet je wellicht uitwijken naar een interim-management-oplossing, omdat het anders te lang duurt voordat jouw nieuwe, broodnodige senior manager of directeur aan de slag kan?

Het hangt er maar net van af met welk executive-search-bureau je werkt! Bij SalesSupply zijn we gewend om snel en accuraat te handelen. Als je liever niet voor een interim-noodoplossing gaat, ben je bij ons aan het juiste adres. Want wij vinden vast personeel met de snelheid waarmee anderen interimmers voor je werven.

Een snelle, effectieve executive search laten uitvoeren?

Wil je stoppen met het googlen van termen als 'werving en selectie directiefuncties' omdat je dan door de bomen het bos niet meer ziet? Vraag je je af of er geen 'shortcut' is naar het werven van de juiste kandidaat?

Goed nieuws: bij SalesSupply vind je alles wat je zoekt! Tenminste, als je graag gaat voor een headhunter-bureau dat de 7 bovenstaande ingrediënten voor een succesvolle executive search biedt.

Onze senior recruiters hebben elk meer dan 20 jaar ervaring in directie-, management- en sales-functies. Wij zetten onze ervaring in om executive kandidaten te werven. Stilstaan, dáár doen we niet aan. SalesSupply is een vooruitstrevend executive-search-bureau dat zinvolle nieuwe ontwikkelingen graag omarmt. (Lees op Marketingfacts waarom Salessupply's Leon AI verwelkomt en niet aan uitsterven doet.)

Wil jij een complexe of zware vacature invullen? Kan je wel wat professionele hulp gebruiken bij het uitvoeren van een executive search? En werk je graag met senior recruiters die beschikken over expertise, sales-skills, senioriteit, snelheid en mensenkennis? Klop gerust bij ons aan.

Wij vinden binnen 3 weken een geschikte kandidaat voor je. Gegarandeerd.

Wil je een potentiële samenwerking bespreken of direct de handen met ons ineenslaan?

Success Delivered

Volg ons op