Je senior management of directie aanvullen met nieuw talent? Dat is niet eenvoudig in deze tijd. Directie- en management-vacatures zijn er in overvloed, maar geschikte kandidaten zijn schaars. Het vinden van experts met jarenlange ervaring is veelal een slepend, tijdrovend proces. De meesten zitten namelijk best op hun plek bij hun huidige werkgever en zijn daarom niet makkelijk te porren voor een overstap. Daarom ben je maar eens gaan googlen. Je voerde termen in als 'werving en selectie directiefuncties', 'directie- en management-posities invullen', 'C-level executive search' of 'managing director gezocht'. Dat leverde een stortvloed aan resultaten op: de headhunters vlogen je om de oren. En de gouden bergen die zij beloven, zien er goed uit.
Maar wie voert een executive search uit op het niveau dat jij verwacht? Welke executive recruiters hebben écht de ervaring, de expertise en het netwerk om snel en efficiënt de juiste kandidaten te vinden?
Om directie- en management-vacatures in te vullen, moet je ze allereerst goed schrijven. Diverse elementen zijn belangrijk. Zo moet een vacaturetekst kort en krachtig zijn. Of je nu een algemeen directeur, een financieel directeur, een commercieel directeur of een kandidaat voor algemeen management zoekt, talent op dit niveau hoeft niet tot in detail te lezen wat de functie inhoudt.
Kandidaten voor dit soort functies willen vooral weten waarom de positie die jij aanbiedt, aantrekkelijker is dan andere banen. Ook zijn ze geïnteresseerd in de arbeidsvoorwaarden, inclusief alle secundaire elementen. Je opereert op een niveau waarop eerlijkheid en transparantie verwacht worden. Geld en budgetten vormen géén gevoelig onderwerp. Directeuren praten daar dagelijks over in hun werk. Benoem daarom namen en rugnummers. En wees duidelijk over de scope: het aantal FTE's waarvoor de nieuwe directeur verantwoordelijk is, hoeveel omzet deze vertegenwoordigen en aan wie hij of zij uiteindelijk rapporteert.
De werving van een nieuw directielid behelst veel verschillende elementen. De juiste match beschikt over veel ervaring, een sterke strategische visie en een uitgebreid netwerk met duurzame relaties. Maar ook over de juiste soft skills. Directieleden hebben altijd met mensen te maken, dus communicatieve vaardigheden zijn een must. Een directeur moet kunnen luisteren en verschillende mensen met elkaar kunnen verbinden. Ook is cruciaal dat een kandidaat een helikopterview kan aannemen.
Door dergelijke eigenschappen mee te nemen in het recruitmentproces, weet je of een kandidaat écht bij je bedrijfscultuur past.
Laat je de werving en selectie van directiefuncties liever over aan headhunter-recruiters die van de hoed en de rand weten? SalesSupply hakt al 20+ jaar met het executive-bijltje! Onze recruiters hebben zelf in directie- en management-posities gewerkt en weten daarom precies hoe zij jouw ideale kandidaat moeten werven.
Kandidaten op dit niveau zijn drukbezette senior professionals, dus je moet in de eerste minuten laten merken dat je hen door en door begrijpt. Wij weten met hen te communiceren op hetzelfde level. We laten zien dat we ons huiswerk hebben gedaan. En we beginnen vooral níet meteen over de vacature in kwestie. Het is namelijk essentieel om eerst een band op te bouwen en oprechte interesse te tonen in iemands situatie — van huidige positie tot toekomstvisie en -ambities. Zo kweken we vertrouwen en zorgen we dat wij de recruiters zijn waar de beste kandidaten wél mee willen praten. Meestal laat een executive kandidaat vervolgens vanzelf weten wat hij of zij belangrijk vindt in een nieuwe functie.
Soms zijn steengoede arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden een prioriteit. Maar vaak staan deze zaken minder hoog op de lijst dan uitdaging, zeggenschap, impact en omvang van de functie. Daarnaast gaan de juiste kandidaten voor directiefuncties meestal uit van een beloning die overeenkomt met de zwaarte van de baan én die matcht met hun huidige arbeidsvoorwaardenpakket. Wij luisteren dus ongelooflijk goed om te doorgronden welke onderwerpen een kandidaat over de streep zullen trekken.
Wil een kandidaat graag meer impact maken? Een intensiever contact met de werkvloer hebben? Een interessante groeimarkt met kansen voor de toekomst aanboren? Een groter internationaler bereik hebben? Wij bekijken welke wensen met jouw vacature matchen. Vervolgens pitchen we de functie — bondig en met veel overtuigingskracht. Dat is nodig, want recruitment is vandaag de dag sales geworden. En sales is een vak dat onze executive recruiters al meer dan twee decennia op hoog niveau beoefenen!
Onze aanpak voor executive recruiting is grondig, gedegen en persoonlijk. Wij plannen altijd meerdere gesprekken in met een kandidaat. Alleen zo krijg je immers een beeld van de hard én soft skills die nodig zijn voor een goede werving. Het helpt enorm dat wij allemaal senior professionals met meer dan 20 jaar ervaring zijn. Daardoor krijgen kandidaten snel het gevoel dat zij met een gelijke in gesprek zijn. Ze worden opener en delen zaken die voor anderen vaak onzichtbaar blijven.
Dat wordt versterkt door het feit dat onze recruiters dóórvragen. Wij nemen geen genoegen met oppervlakkige, generieke antwoorden. Is een antwoord niet diepgaand genoeg? En moeten we een ietwat ongemakkelijke vraag stellen om tot de kern te komen? Dan schuwen wij zo'n moment niet.
Daarnaast bieden we persoonlijke begeleiding, zowel aan de kandidaat als aan de opdrachtgever. Extra coaching en advies blijken in de praktijk vaak zeer welkom. Aan beide kanten. En door onze senioriteit én flexibiliteit kunnen wij deze bieden waar nodig!
Dát is de garantie van SalesSupply. Wil je meer weten over de mogelijkheden van een samenwerking met ons executive-search-bureau? Of ga je graag direct met ons aan de slag om executive functies snel en efficiënt in te vullen?