Het is tijd om je team te verrijken met een marketing executive. Maar in deze markt is de vraag groter dan het aanbod. Het vinden van de juiste persoon is niet makkelijk. Je zoekt iemand met ruime ervaring in het vak die klaar is voor een mooie volgende stap. Maar de realiteit is dat de meeste goede marketing-professionals momenteel werkzaam bij een werkgever. En daar zitten zij best goed op hun plek. Om hen zelfs maar te laten warmlopen voor een overstap, schakel je dus liever een expert in marketing-executive-recruitment in.
Maar waar vind je een executive-search-bureau of headhunter-bureau dat de expertise, de ervaring, de vaardigheden en het netwerk heeft om de marketing executive te vinden die écht bij jou past — zowel qua cv als persoonlijkheid?
Executive functies binnen marketing en communicatie worden steeds complexer. Een marketing-directeur, marketing- en communicatie-manager, online-marketing-manager of hoofd marketing moet tegenwoordig bijvoorbeeld veel weten over digital marketing en social media. Ook moet deze expert communiceren met alle afdelingen binnen het bedrijf én met externe leveranciers. Kennis van SEO, SEA, copywriting, conversie, leadgeneratie en employer branding zijn ook onontbeerlijk. En op management- en directieniveau moet een marketing executive dergelijke kennis kunnen toepassen op strategisch niveau — in combinatie met doelgroepsegmentatie en targeting.
Omdat alles vandaag de dag meetbaar is, houden marketing-professionals op dit niveau zich bovendien bezig met marktdata en marketing-inzichten. Het uitvoeren van big-data-analyses behoort vaak tot het takenpakket, evenals het presenteren van de resultaten middels dashboards. Daarnaast is commercieel inzicht onmisbaar. Want hoewel een marketing executive geen sales-manager is, is een nauwe samenwerking met sales essentieel.
Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat de techniek snel verandert. Een goede marketing executive heeft een diepgaande, oprechte interesse in de ontwikkelingen binnen zijn of haar vakgebied en houdt deze goed bij. Het up-to-date houden van kennis is een voorwaarde om toegevoegde waarde te blijven leveren — zeker nu een fenomeen als AI impact uitoefent en het vak blijvend verandert.
De kandidaat die in dit profiel past, is niet de minste. Uitgebreide marketingkennis en jarenlange ervaring zijn randvoorwaarden. Daarnaast moet iemand qua persoonlijkheid bij je bedrijfscultuur passen. Is zo'n schaap met 5 poten überhaupt vindbaar? En áls je iemand op het spoor bent, hoe zorg je dan dat deze een nieuwe uitdaging zelfs maar wil overwegen?
In het complexe speelveld van tegenwoordig kan je een executive search het best overlaten aan professionals: ervaren executive recruiters (ook wel 'headhunter-recruiters' genoemd). De doorgewinterde experts van SalesSupply houden de marktontwikkelingen op de voet bij. Wij blijven op de hoogte van de laatste trends en technieken. Niet alleen binnen recruitmentland, maar ook (ver) daarbuiten.
Alleen zo kunnen we testen of kandidaten voldoen aan de wensen van onze opdrachtgevers!
Onze recruiters hebben 20+ jaar ervaring in management en sales — en de opgedane kennis komt goed van pas in het headhunting-vak! Werving heeft namelijk weinig meer te maken met hr. Het is sales geworden. Je verleidt jouw ideale senior management-professional alleen tot een overstap als je je vacature uitstekend pitcht en verkoopt. Dat moet je ook nog eens in no-time doen, want goede kandidaten hebben het loeidruk. Verknal je de pitch, dan zijn ze weg. En dan heb je het moeizame werving- en selectietraject eigenlijk voor niets doorlopen.
Wij voorkomen dit 'hr-drama' door onze sales-skills in te zetten bij iedere executive-search-opdracht. Door onze jarenlange ervaring weten we precies wat acquisitie inhoudt. De functie opleuken en onwaarheden verkopen om iemand binnen te halen? Dat doen we níet. Het is contraproductief en onnodig. We weten de punten uit te lichten die de ogen van jouw ideale kandidaat doen glinsteren. Omdat we deze persoon door en door begrijpen. Een van onze recruiters heeft zelf 20 jaar lang als marketing-manager bij een wereldwijd bekende elektronicagigant gewerkt en weet dus precies waar kansen en uitdagingen liggen. Net zo belangrijk: hij begrijpt over welke eigenschappen een kandidaat moet beschikken om succesvol te zijn in een dergelijke functie.
En wij weten allemaal hoe we met executive kandidaten moeten communiceren. We hebben immers soortgelijke posities bekleed! Zij beschouwen ons dan ook als gelijkwaardige gesprekspartners met wie zij ontwikkelingen, trends, toekomstdromen en struikelblokken vrijuit kunnen bespreken.
Kort gezegd: je kan onze 'senioriteit + sales-skills' gerust als een gouden formule beschouwen!
Nog even over de eigenschappen die wij onontbeerlijk achten voor een marketing executive: naast jouw wensenlijst kijken we standaard of een kandidaat uitmuntende communicatievaardigheden bezit. Iemand moet immers in staat zijn om met allerlei partijen te kunnen schakelen. Als headhunters achterhalen we dit door meerdere persoonlijke gesprekken te voeren. Daarbij vragen we dóór en schuwen we de lastige vragen niet. Ook beoordelen we of een kandidaat strategisch en operationeel kan denken. Een stevige persoonlijkheid is eveneens cruciaal: soms moet een marketing executive al zijn of haar overtuigingskracht inzetten tijdens een MT-overleg.
Of iemand de discussie kan aangaan op C-level-niveau, zien wij snel. En dat komt dan weer door die senioriteit. Door de jaren heen hebben wij héél veel mensenkennis opgedaan. Daarom komen we razendsnel tot de kern en dragen we alleen geschikte kandidaten aan.
Zoek jij snel een goede marketing executive, maar denk je dat dit zoveel tijd kost dat je moet uitwijken naar interim opdrachten? Bij SalesSupply hoeft dat niet. Wij bieden het beste van twee werelden: kwaliteit én snelheid. Binnen drie weken vinden we een geschikte kandidaat voor jouw vacature. Gegarandeerd.
Wil je meer weten over onze werkwijze? Of bespreek je graag eens wat we voor elkaar kunnen betekenen?