Werving en selectie:
Management-functies effectief invullen in 4 stappen

De schaarste aan goede management-kandidaten is dusdanig groot dat het recruitmentlandschap soms net een arena lijkt. Toptalent vinden en binnenhalen, dát wil iedereen. En daarom zit de HR-manager die management-posities probeert in te vullen, vaak met de handen in het haar. Want hoe voer je tegenwoordig een effectieve executive search uit? Misschien ben je gaan googlen op termen als 'werving en selectie management-functies', 'C-level executive search' en 'executive recruiting'. En zo ben je op deze blogpost uitgekomen.

Goed nieuws: met de juiste strategie en expertise kan je een complexe management-functie ook in deze tijd efficiënt invullen. Daar heb je helemaal geen ingewikkelde unieke aanpak of vernuftige unieke software voor nodig. Wel moet je recruitment waarschijnlijk anders benaderen dan je gewend bent. Wat we hiermee concreet bedoelen? Doorloop de vier stappen in deze blogpost, want dan is de kans dat je de juiste kandidaat snel werft aanzienlijk groter!

 

Stap 1: Benader werving als sales bij het invullen van management-vacatures

De juiste kandidaat vinden lijkt lastig, maar het echte werk begint pas nadat je honderden cv's hebt doorgeworsteld en een handjevol geschikte talenten hebt geselecteerd. In de regel hebben zij namelijk al een baan waar ze best tevreden mee zijn. Ze zijn dus niet actief op zoek naar vacatures. Staan ze wel open voor een gesprek? Dat hangt ervan af. Een betere vraag is: hoe goed zijn jouw sales-skills?

"Verkopen?" roep je nu misschien. "Wat heeft dát met werving en selectie te maken?" Kort gezegd, álles. Recruitment is sales geworden. Als je je vacature en het bedrijf niet héél aantrekkelijk presenteert (oftewel, verkoopt), komt de kandidaat niet eens bij je op gesprek.

Bij een sales-pitch komt het nodige kijken. Je vertelt natuurlijk waarom de vacature perfect bij de kandidaat past (let op: je wilt een zéér concurrerende package deal samenstellen, want alleen daarvoor stapt talent over!). Maar je wilt ook zaken als bedrijfscultuur en doorgroeimogelijkheden bespreken. Het gaat om het totaalplaatje. (Ter vergelijking: wanneer een makelaar een huis verkoopt, bespreekt deze niet alleen de muren en het dak — ook de buurt, de nabijgelegen voorzieningen en de bereikbaarheid komen aan de orde.)

Stap 2: Breng snelheid en kwaliteit naar het wervingsproces

Stel, je hebt een topkandidaat om de tafel gekregen. Het gesprek ging erg goed. Maar nu doorloop je intern een nogal slepend proces voordat je de kandidaat nader bericht kan geven. Of: je gaat twee weken op vakantie en wil de kandidaat daarna uitsluitsel geven. Tsja... that's life. Toch?

Niet echt! Dat is 'recruitment oude stijl'. Als je de zaken tegenwoordig zo aanpakt, is dit doorgaans het harde scenario dat volgt: jij belt de kandidaat na 14 dagen op en zegt: "Je bent door naar de volgende ronde!" De stilte aan de andere kant spreekt boekdelen. En dan hoor je de woorden die een einde maken aan jouw enthousiasme: "Ik heb inmiddels een aanbod van bedrijf X geaccepteerd." En ja, bedrijf X is jouw concurrent die wél begreep dat je snel en kwalitatief moet handelen om een goede kandidaat binnen te halen.

De moraal van het verhaal: zorg dat je snel communiceert en rol de rode loper uit voor je kandidaat. Voordat je aan het recruitmentproces begint, moet je er zeker van zijn dat dit gestroomlijnd gaat verlopen. Sta klaar om snel een topaanbod te doen aan jouw ideale kandidaat. En ga je in de komende periode op vakantie, zorg dan voor vervanging. Geef kandidaten de vip-behandeling die zij verwachten!

Stap 3: Zorg dat je kandidaat met een (bedrijfskundige) management-achtergrond een waardige gesprekspartner heeft

Werk je met executive recruiters of headhunter recruiters om een management-vacature in te vullen? Verzeker je er dan van dat jouw recruiter een waardige gesprekspartner is voor de kandidaat die jij zoekt.

Een voorbeeld: jij wilt toptalent met een (bedrijfskundige) management-achtergrond aannemen. Leg je de opdracht in handen van een junior recruiter, dan is de kans redelijk klein dat deze jouw ideale kandidaat weet te bewegen tot een overstap. Hoeveel talent de recruiter ook heeft, een manager met 10+ jaar ervaring en een bak aan vakinhoudelijke expertise wil communiceren op niveau. Een recruiter moet zijn of haar taal spreken. Of, nog beter: meerdere jaren dezelfde functie hebben bekleed.

Een goede executive search begint dus met het vinden van een senior recruiter — het liefst iemand die zelf in management- en sales gewerkt heeft, zodat hij of zij een diepgaand gesprek over leidinggeven kan voeren én de sales-skills bezit om de kandidaat binnen te halen. Zo'n recruiter kan een vertrouwensband opbouwen met toptalent, straalt autoriteit uit én weet een geschikte kandidaat te enthousiasmeren.

Stap 4: Focus op hard én soft skills bij management-werving

Wanneer je een kandidaat vindt die op papier de perfecte match is, ben je enthousiast. Begrijpelijk, maar vergeet niet om te bekijken wat zijn of haar soft skills zijn. Anders kan het weleens gebeuren dat je nieuwe manager straks vol goede moed aan de functie begint, maar dat je twee maanden later in overleg concludeert dat er sprake is van een totale mismatch. Bijvoorbeeld omdat deze manager heel anders communiceert dan het team of problemen oplost op een manier die niet binnen jouw bedrijfscultuur past. Dit leidt tot spanningen, een verlaagde productiviteit en tegenvallende resultaten.

Soft skills, zoals communicatiewijze en leiderschapsstijl, zijn ontzettend belangrijk. Zorg dus dat je tijdens het recruitmentproces beoordeelt of een kandidaat niet alleen qua cv, maar ook qua persoonlijkheid bij je bedrijf past. Ook in dit geval kunnen senior recruiters je helpen: zij hebben de ervaring en mensenkennis die nodig zijn om een kandidaat in no-time te doorgronden. Ze gaan moeilijke vragen niet uit de weg en schatten vaak goed in of een kandidaat écht ideaal is voor een bepaalde functie. Dat scheelt opdrachtgevers veel tijd, inspanning en kosten (want een mismatch is kostbaar!).

Effectieve werving en selectie: management-vacatures vlot invullen met de juiste experts?

Leg jij de werving en selectie van management- en directie-functies graag in deskundige handen? De senior recruiters van SalesSupply hebben elk 25+ jaar ervaring in management, sales en recruitment. Zij zetten hun expertise graag voor je in. Waar nodig treden ze óók op als consultants: ze begeleiden jou en de kandidaat tijdens het traject.

Ben je benieuwd wat een samenwerking met SalesSupply voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op