Baat het niet, dan schaadt het wél.

In recruitment gaat die stelling absoluut op. Een ‘bad hire’ komt je peperduur te staan. Op financieel gebied (denk aan de kosten voor de selectie, de werving, de training en het vervangen van de mismatch), maar ook op immaterieel gebied (prestaties blijven uit, de productiviteit is te laag, klanten zijn minder tevreden en de teamspirit is ver te zoeken).

Misschien nog erger: wat als de ‘bad hire’ een tikkende tijdbom is waar jij op zit zónder het te weten? Want ja: dat gebeurt. Ik geef je een praktijkvoorbeeld!

Recentelijk kregen wij een verzoek: of we versterking konden zoeken voor een salesteam dat nauwelijks presteerde. Wij inventariseerden wat het bedrijf nodig had en zetten onze senioriteit en sales-skills in om twee geschikte kandidaten te werven. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen een mum van tijd gingen twee senior professionals voor onze opdrachtgever aan de slag. Wat bleek? Zij presteerden bóven verwachting. Ze haalden hun targets sneller dan beoogd!

Fantastisch, maar dit maakte ook (pijnlijk) duidelijk waar de schoen wrong. Tot dat moment hadden de bestaande teamleden voortdurend excuses buiten zichzelf gezocht om het gebrek aan goede resultaten te verklaren. Het lag aan de markt. De concurrentie. De dienstverlening. De offertes.

De nieuwe, geslaagde ‘hires’ lieten zien dat dit niet klopte. De bestaande teamleden zaten simpelweg niet op hun plek.

Is dit verhaal een uitzondering op de regel? Helaas niet. Wij worden vaak ingeschakeld om ‘damage control’ te doen na een ‘bad hire’ of een slechte recruitmentervaring. Maar dan is de schade al geleden. Dus: waarom niet recruiten onder het motto ‘Voorkomen is beter dan genezen’?

Als je dat wel ziet zitten, gaan we graag met je in gesprek. De senior recruiters van SalesSupply vinden binnen 3 weken een geschikte kandidaat voor je. Met nadruk op ‘geschikt’. Dat is onze garantie aan jou. Meer weten? Stuur me een PM!




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op