Werving en selectie:
marketing- en communicatie-experts vinden in 5 stappen

Ben jij op zoek naar de beste professional op marketing- en communicatie-gebied? Dan sta je voor een lastige taak. De beste kandidaten hebben doorgaans al een baan en zitten bij hun huidige werkgever prima op hun plek. Volgende uitdagingen op carrièregebied? Daar zijn zij niet actief naar op zoek. Even een vacature plaatsen om de reacties vervolgens te zien binnenstromen, is tegenwoordig dus geen realistisch scenario. Wat moet je wél doen? Waarschijnlijk ben je aan het googlen geslagen. Je zocht op termen als 'werving en selectie marketing en communicatie', 'recruitment communicatie-professional' of 'marketing-professional werven'. En (afhankelijk van de specifieke functie die je wilt vervullen) misschien ook wel 'sales-recruitment' of 'executive recruitment'

Het resultaat: een stortvloed aan mogelijkheden. Maar veel wijzer word je er niet uit. Want hoe vind je nou die felbegeerde marketing- of communicatie-expert die jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt? In deze blogpost helpen we je op weg met een vijfstappenplan!

Selectie, werving, 'hire': vind de best passende kandidaten in 5 stappen

Stap 1: Doorgrond de markt en de behoeftes van je bedrijf

Voor welke uitdagingen staat jouw organisatie momenteel? Welke specifieke vaardigheden zijn nodig om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Kortom, wat zijn de behoeftes van jouw organisatie? Voordat je op zoek gaat naar een marketing- of communicatie-professional, dien je deze vragen voor jezelf te beantwoorden. Daarnaast is het cruciaal om te begrijpen hoe jouw bedrijfsdoelen en -behoeftes passen binnen het bredere plaatje van de sector.

Deze diepgaande inzichten laten zien welke kwaliteiten jouw nieuwe hire écht moet bezitten. Zo kan je gericht op zoek gaan naar een kandidaat die past bij de doelen en de cultuur van je bedrijf.

Stap 2: Trek de juiste kandidaat aan door dezelfde taal te spreken

Doe je huiswerk! Verdiep je in de trends en het jargon van deze doelgroep. Wanneer je op zoek gaat naar een goede marketing- of communicatie-professional, is het belangrijk dat je dezelfde taal spreekt als jouw beoogde kandidaten. Als je diepgaande kennis van de sector bezit, kan je op niveau met hen communiceren. Dat schept vertrouwen: kandidaten merken dat jij weet waar je over praat en dat je hen begrijpt. Je kan immers een diepgaand gesprek voeren over ontwikkelingen in de markt, de vaardigheden die nodig zijn voor de functie én de ambities van een marketing- of communicatie-expert. Dáármee wek je de interesse van topkandidaten!

Stap 3: Inventariseer wat de kandidaat zoekt

Wil je een functie succesvol invullen? Dan is het verleidelijk om enkel te focussen op wat jouw bedrijf nodig heeft. Maar dat is een valkuil! Besteed net zoveel aandacht aan de wensen en behoeftes van de kandidaat. Je wilt een duurzame relatie met deze persoon opbouwen. Hij of zij wordt immers misschien wel jouw nieuwe medewerker.

Wat dit in de praktijk betekent? Inventariseer goed waar kandidaten naar op zoek zijn en speel daar vervolgens op in door raakvlakken te zoeken met de functie die jij wilt vervullen. Bied waardevolle inzichten in de markt en in hun carrièrepad. Zo creëer je vertrouwen, waardoor zij eerder geneigd zijn om een overstap naar jouw bedrijf te overwegen.

Stap 4: Zorg voor een duidelijke en efficiënte communicatie

Marketing- en communicatie-professionals hebben volle agenda's. Wees dus direct en to-the-point om hun aandacht vast te houden — vooral bij de initiële kennismaking, want een eerste indruk is vaak allesbepalend.

Maak meteen duidelijk wat de functie inhoudt en wees transparant over de arbeidsvoorwaarden. Noem gewoon namen en rugnummers.  Laat zien dat je begrijpt wat de kandidaat nodig heeft. Reageer daarnaast snel en accuraat. Laat kandidaten niet 14 dagen wachten op een terugkoppeling. Dan is de interesse als sneeuw voor de zon verdwenen en heeft een concurrent die topkandidaat waarschijnlijk al weggekaapt!

Stap 5: Voer dieptegesprekken en vraag dóór

Kijk je tijdens sollicitatiegesprekken vooral naar het cv van de kandidaat? Dat is bij lange na niet voldoende! Voer diepgaande gesprekken en vraag dóór. Laat een kandidaat bijvoorbeeld meer vertellen over specifieke bijdragen aan eerdere projecten. Welke rol heeft hij of zij hier precies in gespeeld? Wat waren de resultaten? Kan de kandidaat referenties opgeven?

Door dergelijke vragen te stellen, kom je erachter of de kandidaat daadwerkelijk de successen heeft geboekt die op het cv vermeld staan. Het kan namelijk ook voorkomen dat een team of extern bureau hier verantwoordelijk voor is. Als je moeilijke vragen niet vermijdt én een flinke dosis mensenkennis bezit, krijg je een goed beeld van de ervaring en skills van een kandidaat. Zo kan je de juiste beslissing nemen! Twijfel je nog steeds? Een presentatie of rollenspel maakt vaak snel duidelijk welke praktijkkennis een kandidaat daadwerkelijk bezit.

Maar... de juiste professional vind je toch met employer branding?

Ja en nee. Employer branding kán werken, maar alleen als je de basis op orde hebt. (Onze directeur Leon Spek schreef hier een artikel over op Frankwatching: Employer branding? Fix éérst je basis met 5 quick wins.)

Is het fundament van je wervingsproces in orde? Zorg je bijvoorbeeld voor een snelle, efficiënte follow-up? Communiceer je duidelijk, vlot en transparant? Bied je een waanzinnige package deal waar geen weldenkend talent nee tegen zegt? En — héél belangrijk — heb je de sales-skills om jouw vacature en bedrijf in no time te pitchen aan de kandidaat (of werk je met senior recruiters die dergelijke vaardigheden bezitten)?

Dit zijn cruciale elementen van employer branding die bedrijven vaak vergeten. Zij focussen sterk op 'hoogover-denken': de employer value propositions en persona's vliegen je in HR-land om de oren. Maar als dit ten koste gaat van de randvoorwaarden voor goede recruitment, kom je er niet ver mee. Begin dus bij de basis en zorg dat je wervingsproces op orde is. Alleen dán zijn de andere aspecten van employer branding effectief!

Van sales-recruitment tot executive search: hoe werft SalesSupply de beste professionals?

De senior recruiters van SalesSupply hebben elk 20+ jaar ervaring in sales, management, marketing en recruitment. Zij weten dat een grondige, persoonlijke en proactieve aanpak de meest effectieve is.

Wij starten het recruitmentproces altijd met een grondige voorbereiding. We komen bij je langs om je bedrijf en team te leren kennen: we brengen je wensen in kaart, bespreken trends in jouw sector, nemen belangrijke terminologie door (zoals technisch jargon dat relevant is voor de functie) en doorgronden de bedrijfscultuur. Alleen zo kunnen we effectief met kandidaten communiceren en hen overtuigen van de waarde van de functie. Deze aanpak stelt ons ook in staat om het talent te vinden dat perfect bij jou past — niet alleen qua cv, maar ook qua persoonlijkheid, visie en waarden.

Binnen 3 weken het juiste talent vinden voor jouw vacature? Laat SalesSupply jouw nieuwe medewerker vinden!

Zoek jij een betrokken partner om snel en efficiënt een marketing- of communicatie-expert voor jouw bedrijf te werven? Als je met ons in zee gaat, werk je met jouw 'eigen' senior recruiter die binnen 3 weken een geschikte kandidaat voor je vindt.

Meer weten? Neem contact met ons op om jouw wensen en mogelijkheden te bespreken!

Success Delivered

Volg ons op