Een ‘bad hire’ kan je de bedrijfskop kosten
“Zeg, Leon. Wat kost recruitment nou eigenlijk?” Die vraag krijg ik vaak. En ik begrijp best dat organisaties deze stellen. Maar ik wil je graag een veel belangrijkere tegenvraag stellen: Wat kost een ‘bad hire’ je?
Een kandidaat bewegen tot een overstap kost veel tijd en inspanning. En áls de kandidaat ja zegt, investeer jij onwijs veel in een goede inwerktijd. Het laatste wat je wilt, is ontdekken dat er sprake is van een enorme mismatch.
Logisch, denk je nu, want dan draai je enorm veel verlies. Klopt. Maar daar houdt het niet bij op! Een ‘bad hire’ komt je véél duurder te staan dan de meeste mensen denken. Om maar wat voorbeelden te geven van zeer reële gevolgen van een ‘bad sales hire’:
· Targets worden niet gehaald;
· Leads blijven liggen;
· Je bedrijfsgroei wordt geremd;
· De klanttevredenheid gaat omlaag;
· Het team raakt gedemotiveerd.
Bij een mismatch op executive niveau (denk aan directie en management) heb ik gezien dat een ‘bad hire’ zelfs de genadeslag kan betekenen. Zéker voor kleine en middelgrote bedrijven. Want: slechte leiding = neerwaartse spiraal = slechte teammoraal = aantasting van de bedrijfscultuur. Goede medewerkers blijven niet graag op een zinkend schip, dus zij pakken hun professionele koffers. En dan heb je al gauw geen team meer over.
Een rampscenario? Absoluut. Maar dit kán je voorkomen. Het begint al aan de tekentafel, waar je in kaart moet brengen welke kandidaat je echt nodig hebt (niet welke kandidaat je dénkt te zoeken). Een goede senior recruiter kan je hierover advies geven.
Vervolgens dien je diepgaande gesprekken te voeren om de geselecteerde kandidaten grondig te screenen. Bij SalesSupply gebruiken we hiervoor bijvoorbeeld de STARR-methode, gecombineerd met een enorme dosis mensenkennis die we in de afgelopen 20+ jaar hebben opgedaan. Daarbij kijken we niet alleen naar harde eisen, maar ook naar de persoon. Past deze wel in de bedrijfscultuur? Je moet een micromanager bijvoorbeeld niet leiding laten geven aan een zelfsturend team. Dat is bijna een recept voor een ‘bad hire’!
En zo zijn er nog veel meer manieren om een ‘bad hire’ te voorkomen. Bij SalesSupply zetten we onze senioriteit in om kandidaten te vinden die écht geschikt zijn voor onze opdrachtgevers. Wil je weten hoe we dat voor jou kunnen doen? Neem contact met ons op!