Een ‘elevator pitch’ in recruitment?
Je kan niet meer zonder.

En met ‘je’ bedoel ik de recruiter én de HR-professional. Ja, dat lees je goed: je moet een vacature en het bedrijf in kwestie pitchen aan de kandidaat. Waarom? De talenten die jij zoekt, hebben al een prima baan. En als ze goed zijn in hun werk, zijn er vast meer kapers op de kust. Daarom hebben zij het voor het kiezen.

Dus: als recruiter of HR-professional heb je een geweldige pitch nodig om interesse te wekken. Houd die pitch trouwens onder de minuut. Je kandidaat is aanvankelijk slechts mild geïnteresseerd en heeft meer te doen.

En voordat je als HR-professional probeert om onder die pitch uit te komen: ook jij hebt hem écht nodig. Want ja: recruiters screenen honderden cv’s, selecteren één of enkele geschikte kandidaten en houden de eerste pitch. Maar wanneer een kandidaat uiteindelijk bij jou, de HR-professional, aan tafel zit, moet je hem of haar razendsnel overtuigen van het ‘waarom’: waarom moet deze persoon alle huidige zekerheden (lees: zijn of haar huidige arbeidsovereenkomst) opgeven en de overstap naar jouw bedrijf maken?

Zorg trouwens ook voor een goede opvolging: als je jouw ideale kandidaat enthousiast hebt gemaakt met je pitch, is het ‘not done’ om deze persoon vervolgens twee weken op een reactie te laten wachten. Dan kaapt een andere werkgever hem of haar gewoon weg. Héél zonde! Zorg dus dat je beschikbaar bent en snel reageert (of draag het stokje tijdelijk over aan een collega, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat). Zó recruit je ook in deze krappe arbeidsmarkt talent.

Hulp nodig? Check: contact




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op