Meer goede concurrentie? Graag!
Nee, dit is géén clickbait. Ik ben écht een recruiter die graag meer goede concurrentie wil. “In een overvolle markt?” hoor ik je vragen. En die vraag begrijp ik, dus laat ik mijn statement even uitleggen.
Het wordt inderdaad steeds drukker in ‘recruitmentland’. Sterker nog, er is sprake van wildgroei. Veel partijen beloven gouden bergen maar leveren weinig. “We moeten de concurrentie vóór blijven!” roepen veel recruitmentbureaus. Hun oplossing? Technologie inzetten. Want dan kan je méér doen met minder mensen. Toch?
Nou ja, technisch gezien wel. Maar terwijl de kwantiteit toeneemt, is de kwaliteit steeds vaker ver te zoeken. Iedereen ergert zich bijvoorbeeld aan de bureaus die softwarebots inzetten om de markt te laten spammen met irrelevante vacatures en content.
Jaren geleden had ik als ondernemer meerdere callcenters. Binnen die sector zag ik op een gegeven moment een soortgelijke trend ontstaan. Het motto luidde: ‘Meer, meer, meer!’ En daardoor ging het met de kwaliteit bergafwaarts. Uiteindelijk leidde dit tot overcapaciteit, lagere marges, strengere regelgeving en zelfs faillissementen.
Als ik even een bold forecast mag maken: hetzelfde gaat met recruitment gebeuren. Er zijn nu ontzettend veel nieuwe toetreders die ‘even snel’ willen verdienen aan de krappe arbeidsmarkt. Gaan zij zichzelf tegenkomen? Daar twijfel ik niet aan. Maar ondertussen verpesten deze slechte concurrenten het voor de recruiters die zich voor 200 procent inzetten door middel van een persoonlijke benadering. En dat is de reden waarom ik zeg: ‘Méér goede concurrentie? Graag!’
Nu hoor ik je vragen: “Oké, Leon, maar wat is dat dan precies: ‘goede concurrentie’?”
Laat me je dit vertellen: een recruiter die een X-aantal telefoontjes, kandidaten of cv’s per week als target heeft, valt in ieder geval niet onder die noemer. Wat wél een indicatie van kwaliteit is? Een X-aantal tevreden kandidaten of opdrachtgevers. Of een gemiddelde Google-review-score van 4 of 5 sterren. Als er nou meer van zulke partijen zijn, maken zij samen de markt.