Selectief inclusief zijn: helaas bestáát dat.
Selectief aan inclusiviteit doen? Dat kan niet. En toch doen veel bedrijven dat wel.
Op maatschappelijk niveau gaat de dialoog voornamelijk over gender, mensen van kleur en seksuele geaardheid. Over leeftijd hoor je nog te weinig. Maar leeftijdsdiscriminatie komt wel degelijk voor. Wij krijgen regelmatig het verzoek van opdrachtgevers om geen vijftigplussers te werven.
Waarom? Weet je als werkgever wel wat je misloopt? Seniors brengen een enorme bak aan kennis en ervaring mee. Uit onderzoek blijkt dat er incorrecte stereotypen over vijftigplussers bestaan. Ze zouden trager werken, zich vaker ziek melden, duur zijn en minder energie hebben.
Maar staar je nu eens even niet zo blind op kalenderleeftijd. Die zegt niet zoveel over iemands werkvermogen als ervaring en leefstijl. In mijn ervaring zijn veel vijftigplussers loyaal en doen zij minder aan jobhoppen dan hun jongere collega’s. Hun arbeidsethos is meestal uitstekend, net als hun motivatie. Kennis delen met jongere collega’s? Doen ze graag. Daarbij gaat het niet alleen om vakinhoudelijke skills, maar ook om een stuk levenservaring. Héél handig als je problemen moet oplossen. Wanneer er paniek in de ‘bedrijfstent’ is, gaan seniors daar vaak een stuk rustiger mee om. “Been there, done that,” zeggen ze kalm. Ze herkennen een probleem door ervaringen uit het verleden en kunnen terugvallen op hoe men toen een dergelijke uitdaging wist op te lossen.
Een laatste punt: dertigers zijn enorm in trek en daarom vaak duurder dan vijftigplussers. Klinkt tegenstrijdig, want hoe kan iemand met méér ervaring nu mínder kosten? Nou, dat heeft te maken met vraag en aanbod: populaire dertigers kunnen meestal hogere eisen stellen wat betreft arbeidsvoorwaarden. Vijftigplussers weten inmiddels dat ze minder gewild zijn en zijn bereid om water bij de wijn te doen wat betreft salaris.
Mijn oproep aan werkgevers: denk alsjeblieft twee keer na voordat je een leeftijdsgrens stelt bij het recruiten van nieuw talent. Vooropgesteld: dit kán gewoon echt niet. Maar je doet jezelf er ook mee tekort!
Mijn oproep aan recruiters: het is ook onze taak en verantwoordelijkheid om onze klanten hierop te wijzen. Het lukt ons bij SalesSupply regelmatig om een vijftigplusser succesvol onder de aandacht te brengen. Dat vergt soms wat overtuigingskracht, maar daar zijn wij ‘sales’ genoeg voor. Recruitment is tenslotte een salesvak!