Wat is sales-recruitment?

Steengoede sales-professionals? Die zijn tegenwoordig zeldzaam. De beruchte hooiberg ken je waarschijnlijk maar al te goed. Maar de 'gouden' speld, dáár ben je naarstig naar op zoek. De markt zit vol met bedrijven die net zulke verwoede recruitment-pogingen doen als jij. Toptalenten zitten doorgaans prima op hun plek bij hun huidige werkgever en zijn dus niet makkelijk te bewegen tot een overstap. Want een keuze voor jouw bedrijf en functie vertegenwoordigt een sprong in het diepe. Hoe je ze tóch zover krijgt om die sprong te wagen? Door de kunst van sales-recruitment te leren beheersen. Maar, vraag je je misschien af, wat is sales-recruitment eigenlijk?

De hamvraag: wat is sales-recruitment nu eigenlijk precies?

"Sales-recruitment: da's toch gewoon sales-vacatures invullen?" In één woord: nee. Vroeger ging HR op zoek naar kandidaten om open posities in te vullen. En dat ging vaak best goed. Maar de tijden zijn veranderd. Vandaag de dag is sales-recruitment een totaal andere tak van sport dan traditionele HR. Kandidaten verwachten dat je de rode loper voor ze uitrolt. Met een magere pitch, lange doorlooptijden of een slecht reactievermogen lig je eruit. De kandidaat houdt simpelweg vast aan zijn of haar huidige baan óf wordt weggekaapt door je concurrent.

De oude vertrouwde HR-processen zijn overigens ook niet meer voldoende. Je moet jouw vacature en bedrijf effectief verkopen aan geschikte kandidaten. Waarom? Nou, heel simpel gesteld: áls ze al met je willen praten, zijn ze aanvankelijk maar mild geïnteresseerd. Ze staan niet te springen om een overstap te maken. Je moet dus écht sales-skills inzetten om ze te overtuigen dat jouw functie daadwerkelijk een fantastische nieuwe uitdaging biedt. In minder dan een minuut, want de kandidaat heeft het druk.

Dát is wat sales-recruitment vandaag de dag inhoudt!

Sales-consultant, sales-director of andere sales-professional(s) gezocht: hoe vul je sales-vacatures goed in?

Breng goed in kaart wie je écht nodig hebt

Of je nu vacatures uitzet voor sales-consultants, sales-directors of andere sales-experts, je moet eerst een glashelder beeld hebben van wat je zoekt. En dat is niet altijd wat je in eerste instantie denkt! Als recruiters zien wij regelmatig dat opdrachtgevers dénken dat ze een medior sales-professional willen aannemen, terwijl een dieptegesprek uitwijst dat ze eigenlijk een senior sales-expert met specifieke branchekennis en een stevig netwerk nodig hebben.

Bedenk dus goed welke vaardigheden en ervaring jouw nieuwe hire moet bezitten om écht waarde toe te voegen aan jouw bedrijf. Zo kan je gericht op zoek gaan naar de juiste kandidaten.

Wees proactief en flexibel in je aanpak

Een vacature online zetten, achterover leunen en de reacties zien binnenstromen? Da's een leuk beeld, maar tegenwoordig hoort het thuis in het land der fabelen. In de huidige markt moet je actief op zoek gaan naar de beste kandidaten. Hoe? Door honderden cv's door te ploegen, een handjevol geschikte talenten te selecteren en persoonlijk contact met ze te maken.

Recruiters benaderen topkandidaten proactief door éérst goed hun huiswerk te doen en hen vervolgens te bellen en mailen. Toont een kandidaat interesse, dan zijn goede recruiters vaak ook flexibel. Zij begrijpen dat de kandidaat momenteel een fulltime baan hééft en zijn daarom ook bereid om eens op een avond of weekenddag af te spreken. Zeker als dit betekent dat ze daardoor op korte termijn met de kandidaat om de tafel kunnen. Momentum moet je immers vasthouden!

Werk met senior sales-recruiters die óók optreden als consultants

Als je senior sales-recruiters inschakelt die zélf in het sales-vak gewerkt hebben, brengt dat aanzienlijke voordelen met zich mee. De recruiters van SalesSupply hebben elk bijvoorbeeld 20+ jaar sales- en management-functies bekleed. Daarom spreken zij dezelfde taal als de kandidaat. Ze begrijpen welke ambities sales-professionals hebben en weten welke uitdagingen bij het vak komen kijken. Daardoor communiceren zij op het juiste niveau en bouwen ze een vertrouwensband op met de kandidaat, die hen serieus neemt vanwege hun vakexpertise. En wanneer het tijd is om jouw vacature en bedrijf te verkopen, zetten onze recruiters hun diepgaande sales-skills in.

Daarnaast treden ze ook op als recruitment-consultants, zowel voor kandidaten als voor opdrachtgevers. Waar nodig bieden ze begeleiding en advies. Zo vullen ze sales-vacatures snel en efficiënt in.

Corporate recruiters óf gespecialiseerde externe sales-recruiters inzetten?

Wil je toptalent vinden op sales-gebied? Dan maakt een externe salesrecruiter meestal het verschil. Deze heeft diepgaande kennis van het vak en bezit de vaardigheden om de beste kandidaten te werven. Een corporate recruiter mist vaak de ervaring en sales-skills die nodig zijn voor een succesvol recruitment-proces in de huidige markt.

Externe recruiters die zélf jarenlang in het salesveld werkzaam geweest zijn, begrijpen de nuances van de sector en de behoeftes van de kandidaat. Zij weten precies welke vragen ze moeten stellen en kunnen goed beoordelen of een kandidaat écht geschikt is voor een specifieke functie. Werk je met een ervaren sales-recruitment-agency om nieuw personeel op sales-gebied te werven, dan kom je vaak véél efficiënter tot een geslaagde hire!

Effectief recruitment-proces: hoe gaan goede sales-recruiters te werk?

Wanneer je op zoek gaat naar een sales-recruitment-bureau, kijk je naar heel veel zaken. Hoeveel ervaring hebben de recruiters? Wat zijn hun specialisatiegebieden? Wat is de recruitment-fee? En is dit bureau bewezen succesvol?

Allemaal valide vragen. Maar uiteindelijk stel je die omdat je het antwoord op één overkoepelende vraag wilt inschatten: 'Kan deze externe partij snel de juiste match voor ons vinden?'

Om dáárachter te komen, is het slim om te bekijken of de recruiters de volgende vinkjes kunnen zetten:

  • Hebben ze diepgaande kennis van sales en recruitment? (Tip: bekijk of ze weleens artikelen publiceren op gerenommeerde externe platforms, zoals Frankwatching of Marketingfacts.)
  • Hoeveel jaren ervaring hebben ze? Nee, niet het bureau, maar de individuele recruiters! (Tip: vraag met welke specifieke recruiter jij gaat werken.)
  • Kunnen ze jouw vacature en bedrijf pitchen en verkopen? (Tip: informeer naar de sales-skills en recruitment-aanpak van de recruiters.)
  • Beschikken ze over een ijzersterk netwerk dat zich niet beperkt tot één stad of regio? (Tip: je kan zoeken naar pagina's als 'sales-recruitment Amsterdam' en 'sales-recruitment Rotterdam' op de website, maar realiseer je ook dat goede recruiters jouw vacature van Den Haag tot New Delhi kunnen verkopen.)
  • Hebben ze een uitstekende reputatie? (Tip: zoek naar een klantverhaal en referenties op de website!)
  • Beoordelen ze kandidaten op basis van hun mensenkennis, ervaring en intuïtie? (Tip: informeer of de recruiters een dieptegesprek voeren met de kandidaat en niet op online assessments afgaan.)
  • Treden ze ook op als recruitment-consultants? (Tip: vorm een beeld van wat een senior sales-recruitment-consultant voor je kan doen.)

Binnen 3 weken een geschikte kandidaat vinden: kán dat? Wel als je met SalesSupply werkt!

Snel en efficiënt een goede sales-professional vinden? Sla de handen ineen met SalesSupply! Als je de werving en selectie voor jouw sales-vacature in onze handen legt, werk je met jouw 'eigen' senior sales-recruiter. Deze zet 20+ jaar sales-, management- en recruitment-ervaring in om jouw vacature in te vullen.

Binnen 3 weken stellen we een geschikte kandidaat aan je voor. Dát garanderen we!

Neem contact met ons op




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op