De 6 meest gemaakte fouten tijdens een sollicitatiegesprek

De 6 meest gemaakte fouten tijdens een sollicitatiegesprek

We merken dat de markt weer aantrekt en dat de vraag naar personeel en het aantal vacatures weer toeneemt. Tijd om te gaan solliciteren dus! Op basis van de feedback na sollicitatiegesprekken van onze klanten en kandidaten, hebben we een lijst opgesteld met de zes meest gemaakte fouten. De sollicitatiegesprekken waren vrijwel allemaal gevoerd door ervaren professionals die op gesprek gingen voor een commerciële dan wel management positie. Toch is de lijst zeer algemeen toepasbaar op andere soorten functies. We vonden het handig de lijst met de zes meest gemaakte fouten met jullie te delen.

Jouw CV en LinkedIn profiel komen niet overeen

Tip: je CV is niet bedoeld om bescheiden te zijn. Durf je successen te benoemen!

Het eerste wat onze klanten doen als wij ze een kandidaat voorstellen is het checken van het LinkedIn profiel. Het staat behoorlijk knullig indien jouw online profiel niet geheel overeenkomt met je CV. Sterker nog, we kennen gevallen dat klanten direct afhaken wanneer er duidelijke verschillen zijn waar te nemen. Jouw LinkedIn profiel en CV dienen 100% overeen te komen. Dus check of er verschillen zijn en pas dit indien nodig aan. Tip: je CV is niet bedoeld om bescheiden te zijn. Durf je successen te benoemen. Waar ben je trots op? Denk daarbij om gescoorde omzet, namen van bekende accounts, aantal mensen die aan jou rapporteren en awards of prijzen die je hebt gewonnen.

Je huiswerk niet gedaan hebben

Deze fout zien we vaak terugkomen bij de meer ervaren senior professionals die op gesprek gaan. Juist wanneer kandidaten een bak aan ervaring hebben denken ze soms dat het CV voor zich spreekt en men reeds genoeg kennis bezit om het sollicitatiegesprek fluitend te kunnen doorlopen. Ons advies: doe toch je huiswerk! Het kost even tijd, maar je grondig verdiepen in het bedrijf waar je op bezoek gaat kan een hoop verschil maken. We raden aan in ieder geval de volgende zaken helder te hebben:

  • Lees het laatste nieuws van het bedrijf en vergeet de social media niet
  • De trends in de markt waarin het bedrijf actief is
  • Wat weet je van de doelgroep aan wie het bedrijf levert?
  • De geschiedenis van het bedrijf
  • De voornaamste concurrenten 

De inhoud van je cv niet paraat hebben

Tip: wacht niet op de vraag van een potentiële werkgever om iets over je carrière of CV te vertellen. Neem zelf initiatief!

Jouw CV gaat over jou. Dus dat verhaal zit wel goed? Fout! We zien regelmatig kandidaten die geen goedlopend chronologisch verhaal kunnen vertellen over hun carrière. Jaartallen worden door elkaar gehaald of een werkgever wordt bijvoorbeeld overgeslagen. Ga er niet vanuit dat je CV voor zich spreekt. Zorg ervoor dat je kunt uitleggen waarom je bepaalde stappen en keuzes hebt gemaakt in je carrière. Tip: wacht niet op de vraag van een potentiële werkgever om iets over je carrière of CV te vertellen. Neem zelf initiatief door te vragen: “Zal ik u eens meenemen door mijn CV?”.

Niet enthousiast zijn over de functie

“Wat vind je zo interessant aan deze functie?”. Het is een standaard vraag die je kunt verwachten. Sterker nog; het is een vraag die wij onze kandidaten zelf ook standaard stellen tijdens het persoonlijke interview. We doen dat om te zien of een kandidaat zich heeft voorbereid en echt geïnteresseerd is. Wanneer we een heel generiek antwoord krijgen die je in principe op iedere functie kunt plakken, dan maken wij er als recruiter meestal een heel kort interview van. Het is belangrijk dat je een dergelijke vraag heel specifiek kunt beantwoorden en je daarbij op de functie richt bij het betreffende bedrijf. Als je deze vraag krijgt, dan geef je een gericht antwoord. Blijf niet hangen in vaagheden of algemene termen. Als je niet helder kunt uitleggen waarom je de functie wilt, haken recruiters en werkgevers af.

Negatief zijn over eerdere werkgever

Tip: Dit is nu juist wél het moment om jezelf diplomatiek op te stellen.

De vraag is onvermijdelijk tijdens een sollicitatie: “Waarom ben je bij die werkgever weggegaan?”. Hoe verleidelijk ook, wees niet al te negatief over voormalige werkgevers, managers of collega’s. Dit is nu juist wél het moment om te spreken in algemenere termen en jezelf diplomatiek op te stellen. Zelfs wanneer je gesprekspartner doorvraagt en je als het ware uitnodigt om negatief te zijn moet je proberen neutraal te blijven. Laat je dus niet verleiden negatief te zijn over voormalig werkgevers. Blijf liever positief of neutraal wanneer je spreekt over je arbeidsverleden en de personen die hierbij horen.

Niet concreet genoeg zijn

Wees concreet over je prestaties. Noem namen en rugnummers. Daarmee bedoelen we: op welke deals ben je trots, wat waren de omzetten waarvoor je verantwoordelijk was, hoeveel mensen stuurde je aan etc. Blijf niet in algemeenheden hangen maar beschrijf hoe je tot bepaalde successen bent gekomen en met name wat daarbij jouw rol was. Onze opdrachtgevers willen een goed beeld krijgen bij hoe je zaken hebt aangepakt en waarom ze juist jou moeten aannemen. Een vraag die we vaak terug zien komen en waarop je dus kunt voorbereiden: wat ga je tijdens je 1e kwartaal bij ons doen? Vertel dan jouw aanpak en wat daarvan het te verwachten resultaat gaat zijn.

 




Deel dit artikel



Volg ons op