Detachering:sales-professionals vinden om je eigen detacheringsbureau te laten groeien [3 tips]
Detacheren? Dat kun je als de beste. Marketing-, finance-, IT- en sales-detachering? Daar draai jij je hand niet voor om. Maar ondanks een groot netwerk en veel ervaring met het uitbesteden van interim experts, worstel je met het vinden van sales-professionals voor jouw eigen detacheringsbureau. En eerlijk is eerlijk: die heb je wel nodig. Want alleen zo kan je groeien. Daarom ben je eens aan het googlen geslagen. Je voerde termen als 'detachering sales', 'werving salesprofessionals voor detachering' en 'detachering: werving en selectie' in. Resultaten te over, maar je werd er niet veel wijzer van. Je kreeg namelijk vooral informatie te zien rondom het werven van sales-experts die je vervolgens detacheert. Maar dát kan je al. Jij wilt weten hoe jij dat schaarse sales-talent als detacheringsbureau binnenhaalt om voor jóu nieuwe opdrachtgevers te vinden. Niet op basis van flexibele inzet, maar op een vast contract.
Goed nieuws: dat is onze specialisatie! Onze senior recruiters werven regelmatig salestalent voor detacheringsbureaus. In deze blogpost delen we 3 handige tips om jouw recruitment-tocht succesvol te maken. Allemaal gebaseerd op onze 20+ jaar praktijkervaring. Doe er je voordeel mee!
1. Selecteer sales-professionals met de juiste ervaring: kan de kandidaat je doelgroep aan?
Heeft jouw detacheringsbureau corporates als doelgroep? Dan moet jouw nieuwe sales-professional méér kunnen dan goed verkopen. Deze expert gaat bij multinationals om de tafel met middel- en topmanagement. Het salestraject is dus een stuk complexer dan 'even een snelle deal sluiten'. Bovendien moet jouw sales-professional een bepaalde mate van ervaring en autoriteit bezitten om de communicatie met dergelijke partijen in goede banen te leiden.
Niet elke sales-expert is hiervoor geknipt. Een ambitieuze junior kan ontzettend talentvol zijn, maar als je net uit de collegebanken komt, kun je dit soort opdrachtgevers doorgaans nog niet aan. Minimaal vijf tot zeven jaar ervaring in het vak is vaak een vereiste. En het is cruciaal dat je je in de corporate wereld weet te bewegen.
Focus dus op het vinden van een doorgewinterde sales-professional die op hoog niveau kan schakelen en goed begrijpt wat er nodig is om jouw corporate doelgroep te overtuigen.
2. Kies de juiste persoon: past de kandidaat bij je sales-team en je bedrijfscultuur?
Natuurlijk ben je op zoek naar een expert die het vak tot in de puntjes beheerst. Maar kijk niet alléén naar iemands vaardigheden en ervaring. Het is namelijk essentieel dat een kandidaat ook een perfecte match is voor je sales-team en jouw bedrijfscultuur goed begrijpt.
Elk detacheringsbureau heeft zijn eigen aanpak en communicatiestijl. Ben jij heel commercieel en competitief? Of richt je je meer op inhoud en kwaliteit dan op harde sales-doelen? Focust jouw bureau zich op snelle groei? Of ga je voor langetermijnrelaties? Heerst er een informele sfeer binnen jouw bedrijf? Of zijn de omgangsvormen juist heel zakelijk en gestructureerd? Breng dit soort zaken goed in kaart en stem je selectie daarop af.
Als een kandidaat een goede match is, kan hij of zij optimaal presteren. Dit geldt ook voor het team: werf je iemand die hier helemaal in past, dan is deze persoon écht een aanwinst voor het bedrijf als geheel. Een plus een is drie!
3. Bedrijf geen HR, maar sales: werf jij proactief en heb je een goede pitch?
Een vacature plaatsen en achterover leunen totdat de reacties van topkandidaten binnenstromen? Dat is er in deze tijd niet meer bij. In de huidige arbeidsmarkt is talent schaars en zeer gewild. De sales-professional die jij zoekt, zit niet op de bank vacatures te bekijken. Je kan ervan uitgaan dat hij of zij momenteel een goede baan heeft en daar best tevreden mee is. Wil je zo'n talent binnenhalen, dan is een proactieve wervingsaanpak dus een must.
Maar kandidaten zelf benaderen is slechts de eerste stap. Ben je eenmaal in gesprek, dan is het zaak om hen razendsnel te overtuigen van de toegevoegde waarde van jouw vacature én detacheringsbureau. Daarvoor heb je een steengoede sales-pitch nodig. Ja, je leest het goed: als HR-professional moet je tegenwoordig ook verkooptechnieken beheersen om een recruitment-traject te laten slagen.
Misschien denk je nu: moet dat nou écht? Het antwoord op die vraag luidt: 'Ja, dit is een absolute noodzaak.' Iemand met een vast contract en alle zekerheden die daarbij horen, gaat immers niet zomaar een sprong in het diepe wagen. Er is flink wat overtuigingskracht nodig om een kandidaat over de streep te trekken. Leg dus goed uit waarom de functie en jouw detacheringsbureau een grote stap vooruit betekenen voor de kandidaat. Dat doe je overigens níet met marktconforme voorwaarden, maar met een fantastische package deal waar toptalent geen nee tegen kan zeggen. (Lees ook het artikel dat onze directeur Leon Spek hierover schreef voor Marketingfacts: Het struikelblok voor recruitment-succes? Marktconforme arbeidsvoorwaarden!)
Tot slot: houd je pitch onder de minuut. Aanvankelijk is een kandidaat vaak slechts mild geïnteresseerd, dus je wilt hem of haar héél snel vertellen wat deze functie de moeite waard maakt!
Hulp nodig? Bouw op senior sales-recruiters met vakkennis en een uitgebreid netwerk!
Vind je het lastig om zelf sales-professionals te werven die jouw detacheringsbureau écht helpen groeien? Mis je bijvoorbeeld de juiste sales-skills of heb je geen tijd om het intensieve recruitmentproces te doorlopen? Sla dan de handen ineen met SalesSupply!
Onze senior sales-recruiters hebben elk 20+ jaar ervaring in sales, management en recruitment. Wij specialiseren ons in sales-recruitment en executive search, wat betekent dat we medior en senior sales-professionals en executives werven voor onze opdrachtgevers. Dit zijn voornamelijk detacheringsbureaus, bouwbedrijven en ICT-organisaties.
Dit levert jou verschillende voordelen op. Zo begrijpen we jouw sector door en door, waardoor we snel kunnen doorgronden wie jouw ideale kandidaat is. Omdat wij zelf jarenlang in salesfuncties gewerkt hebben, spreken we bovendien de taal van de kandidaat. En door onze persoonlijke benadering en mensenkennis prikken we zó door gladde praatjes heen.
Wil je snel en effectief een sales-professional vinden die bij jouw detacheringsbureau past? Neem contact met ons op om jouw wensen en mogelijkheden te bespreken. Als we met elkaar aan de slag gaan, vinden wij binnen drie weken een geschikte kandidaat voor je. Dat is onze garantie aan jou!