Employer branding? Fix éérst je basis!

 ‘Employer branding’: in HR- en recruitmentland is iedereen inmiddels bekend met de term. Het advies? ‘Je móet een sterk werkgeversmerk bouwen.’ Want daarmee trek je nieuw talent aan en bind je huidige medewerkers aan je. Het gevolg: menig HR-afdeling is verwoed bezig met het creëren van een ‘employer value proposition’, persona’s en een communicatieplan.

Onwijs hip en gaaf, natuurlijk. Als je dát doet, ben je lekker bezig! Toch?

Nou ja, het klinkt erg leuk. En ik zeg ook niet dat je hier niet mee bezig moet zijn. Maar in de praktijk zie ik vaak dat een sterke focus op zulk ‘hoogover-denken’ ten koste gaat van de basisvoorwaarden voor succes. Dan bouw je dus een kaartenhuis op een rammelend fundament.

Stel jezelf dus éérst de volgende vraag: ‘Is het fundament van mijn recruitmentproces wel in orde?’ Oftewel: Is jouw recruitmentproces een hindernisbaan of ligt de rode loper uitgerold?

Er zijn redelijk simpele zaken die wat mij betreft ook onder employer branding vallen. Deze zien er misschien niet zo ‘hip and happening’ uit, maar je wervingspogingen staan of vallen ermee. Enkele voorbeelden:

  • De HR- of recruitmentafdeling reageert niet of laat op een e-mail of telefoontje van de kandidaat (héél onhandig in een markt waar meer banen dan kandidaten zijn);
  • Een kandidaat doorloopt tweemaal exact dezelfde ronde: één keer met de HR-manager en één keer met de directeur (waarom ga je niet gewoon allemaal bij elkaar zitten?);
  • De vacaturetekst is volgepropt met gaaf klinkende employer-branding-taal, maar laat cruciale informatie achterwege (denk aan het salaris (!), het aantal vrije dagen, de pensioenregeling, een laptop of auto van de zaak en de doorgroeimogelijkheden);
  • De HR-professional of manager die de kandidaat spreekt, kan de vacature en/of het bedrijf niet aantrekkelijk pitchen;
  • Een belangrijke beslisser is op vakantie of ziek en er is geen vervanging geregeld, waardoor een kandidaat 2 weken in ‘de wachtkamer’ wordt gezet.

Heb jij deze simpele zaken op de employer-branding-radar staan? Zo niet, fix dan eerst je basis! Wellicht niet hip, maar wel belangrijk.




Deel dit artikel



Success Delivered

Volg ons op